1.1 PEHDAHULUAN
Islam sebenarnya tidak pernah meminggirkan masalah kepimpinan dan ini bersesuaian dengan kesyumulan yang terdapat di dalam islam yang mencakupi semua persoalan kehidupan termasuklah soal kepimpinan. Kepimpinan dapat dilihat sebagai satu amanah yang wajar dipikul oleh manusia kerana tanpa kepimpinan manusia akan hidup dalam keadaan huru-hara ibarat kapal tanpa nakhoda. Oleh kerana itulah, kepimpinan yang ditegakkan dalam islam mempunyai objektif yang tertentu untuk kesejahteraan manusia sama ada di dunia mahupun di akhirat. Bagi mencapai objektif tersebut,maka seorang pemimpin yang menjadi pemimpin di bawah kepimpinan islam mestilah mempunyai syarat-syarat yang perlu selari denga kehenak syarak. Sehubungan dengan ini Abu Daudmeriwayatkan daripada Abu Saiddan Abu Hurairah (r.a) bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
اذا خرج ثلاثة في سفر فليؤمروا أحدهم
Maksudnya: “apabila tiga orang keluarbemusafir maka hendaklah mereka melantik salah seorang daripada mereka untuk menjadi ketua atau amir”.
2.1 DEFINASI KEPIMPINAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM
2.1.1 Pengertian Kepimpinan dari sudut bahasa
Terdapat berbagai istilah yang dirujuk kepada kepimpinan dari sudut bahasa, antaranya Imamah, khalifah, qiyadah, za’amah, ria’ayah, ri’asah, dan siyadah. Dalam Kamus Dewan (1993:1038), perkataan kepimpinan berasal dari kata dasar pimpin yang bererti bimbing, pandu, tunjuk dan sebagainya. Apabila perkataan tersebut di tambah awalnya imbuhan ber-bermimpin- ia bermaksud berpegang tangan. Jika ditambah diawalnya imbuhan me-memimpin- ia bermaksud memegang tangan untuk menunjuk jalan seperti menuntun, mengepalai, mengasuh dan sebagainya. Manakala jika ditambah diawalnya dengan imbuhan pe-pemimpin- ia bermaksud seseorang yang bertindak mengetuai atau memimpin sesebuah masyarakat dan lainnya.
Dalam bahasa inggeris ia disebut sebagai leadership. Dalam Longman Dictionary of Contemporary English (1978:622), leadership membawa maksud the position of leader (kedudukkan pemimpin), control of power over group (kawalan atau kuasa terhadap sesuatu kmpulan) dan a group of people who lead (satu kumpulan manusia yang memimpin).
Mengikut R.M Stogdill (1948): Leadership is arelatioan that exists betweenperson is social situation and that persons who are leader in other situation. Coulder (1965), telah mengemukakan beberapa ciri untuk menunjukkan bagaimana istilah kepimpinan inmdapat difahami,antaranya ialah mereka yang pencapaiannya atas dasar beberapa matlamat dianggap sebagai tinggi ; mereka yang memberi dorongan dan mendapat sambutan secara jujur daripada rakyat; dan mereka yang statusnya diiktiraf sebagai lebih tinggi daripada orang lain yang terlibat dalam aktiviti yang sama. Dalam erti kata yang lain, kepimpinan merupakan suatu kedudukan yang tinggi dan disandang oleh mereka yang terbaik.
2.1.2 Kepimpinan dari sudut istilah
- Menurut Ibn. Taimiyyah (1971:137), kepimpinan adalah merupakan tuntutan agama, tanpa kepimpinan urusan pentadbiran agama dan bangsa tidak dapat dijalankan dengan sempurna.
- Menurut Muhammad Tahyir Rahbar (1986:13) pemimpin yang membawa dasar-dasar kepimpinan slam itu disebut sebagai pemimpin yang menjalankan politik (siasah) ketuhanan, manakala pemimpin tidak membawa asas-asas kepimpinan islam dikatakan sebagai pemimpin yang menjalankan politik (siasah) syaitan.
- Menurut Syed Husin Ali (1975:11), kepimpinan adalah fungsi pemimpin di dalam sesuatu masyarakat yang wujud hasil interaksi di antara orang-orang yang mempunyai kebolehan untuk melaksanakan pimpinan dengan keperluan yang timbul hasil keadaan yang tertentu dalam sesuatu ketika.
- Menurut Fathi Yakan (1984:37) kepimpinan adalah satu kemahiran berkomunikasi dengan fitrah manusia untuk mempengaruhi dan juga mengarah manusia kea rah mencapai matlamat dengan cara memastikan kepatuhan, kepercayaan dan penghormatan.
Berdasarkan pentakrifan yang diberikan jelas bahawa pemimpin secara umumnya boleh dikatakan sebagai satu istilah yang ditujukan kepada sesorang yang bertindak mengetuai atau mengepalai memimpin sesuatu masyarakat, kumpulan, badan, pergerakan dan sebagainya untuk mencapai matlamat kumpulan atau organisasi yang dipimpin.
3.1 PRINSIP-PRINSIP KEPIMPINAN DALAM ISLAM
3.1.2 PRINSIP-PRINSIP ASAS DALAM KEPIMPINAN
3.1.3 Berpandukan al-Quran dan al-Sunnah
Al-Quran merupakan sumber pertama daripada sumber-sumber perundangan islam dan dijamin oleh Allah keasliannya sehingga hari kiamat daripada diseleweng dan dikotori oleh “ tangan-tangan jahat”. Kandungannya yang dimuatkan dengan 6000 ayat meliputi segala bidang hidup dan kecerdasan manusia yang merangkumi kepercayaan, peribadatan sehinggalah kepada hukum-hukum social, prinsip-prinsip ekonomi, kenegaraan, nilai-nilai mulia dan lain-lain.[1]
Sunnah Nabawiyyah pula merupakan sumber kedua daripada sumber-sumber syariah yang mana ia merupakan penjelasan bagi al-Quran dan sebagai pelengkap sistem Islam. Hadis-hadis ini dihuraikan oleh ulama-ulama dan muhaddithin yang berwibawa seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Ahmad dan sebagainya. Sejarah manusia belum pernah menyaksikan kemampuan seperti mereka, ketelitian mereka dalam menerangkan tingkatan sesuatu hadis, pengetahuan tentang perihal sanad dan matan, serta asal usul riwayat yang berkaitan dengannya sehingga sampai ketangan kita dalam keadaan bersih dan suci tanpa dicampuri syubhah . Assunnah yang telah memainkan peranannya sebagai sumber kedua telah mewujudkan bentuk-bentuk amali terhadap prinsip-prinsip yang terdapat dalam al-Quran.
Maka jelaslah bahawa kita wajib mengambil dan menggunakan al-Quran dan as-Sunnah sebagai perlembagaan dalam Negara islam. Perkara ini jelaskan di terangkan dalam hadis nabi Muhammad:
“Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang engkau tidak akan sesat selama-lamanya selagi mana engkau berpegang teguh kepada kedua-duanya : kitabullahdan sunnah nabi-Nya.”
3.1.4 Menegakkan kebenaran
Al-Haq atau kebenaran merupakan tunggak utama dalam ajaran islam yang perlu diterapkan baik diperingkat individu sehinggalah keperingkat Negara. Firman Allah Taala:
“(Allah S.W.T menyatakan kebenaran itu ) Dialah yang mengutus Rasul-Nya (Muhammad s.a.w ) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama islam ), supaya dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala bawaan agama yang lain: cukuplah Allah S.W.T menjadi saksi ( tentang kebenaran apa yang dibawa oleh Rasul-Nya itu)”.
Dalam hal ini seorang pemimpin hendaklah mengutamakan kebenaran yng hakiki terhadap kepimpinannya supaya dapat mengelakkan berlakunya unsur-unsur negatif seperti tidak menghukum secara adil dan tindakkan berat sebelah. Bagi pemimpin yang meminggirkan perkara kebenaran nescaya akan membawa kepada kemusnahan dan kehancuran serta tenggelam dalam runtuhan hawa nafsu yang merosakkan. Firman Allah Taala:
Maksudnya:……dan janganlah engkau menuruti hawa nafsu mereka,(dan berpaling) daripada kebenaran yang telah datang kepada engkau….
3.1.5 Syura (mesyuarat)
Syura adalah kaedah dan prinsip penting yang diajar oleh agama islam dalam melahirkan masyarakat islam yang membangun, maju, stabil dan adil. Sehubungan dengan kepentingan ini, perlaksanaan syura oleh pemerintahan Negara islam telah menjadi fardhu yang telah sabit secara jelas oleh al-Quran , al-Sunnah serta disepakati oleh para ulama. Bagaimanapun modus operandi kepada perlaksanaan syura diserahkan kepada kebijaksanaan kepimpinan islam yang perlu disesuaikan mengikut keperluan-keperluan dan tuntutan perubahan zaman.
Al-Quran menyatakan dengan jelas bahawa pemimpin islam wajib mengadakan syura dengan orang yang mempunyai pengetahuan atau orang islam yang dapat memberi pandangan yang baik. Ini jelas dalam firman AllahTaala:
38. dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang Yang menyahut dan menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan sembahyang Dengan sempurna; dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa Yang Kami beri kepadanya;
Menurut Mustafa Hj.Daud (1991:388) perkataan syura adalah berasal dariperkataan arab yang membawa erti sebagai mesyuarat. Manakala dari sudut istilah, ia membwa maksud peermesyuaratan yang diadakan oleh sekumpulan ulama dan umat islam dalam segala hal yang berkaitan dengan kepentingan dan kebajikan mereka berdasarkan keimanan dan ketakwaan.[2]
Menurut Ibn Manzur (1968,4: 434) dalam lisan al-Arab ,syura adalah penyaringan madu iaitu menyaring madu dari sarangnya. Syura diasaskan bertujuan untuk mewujudkan perbincangan dan perundingan antara cerdik pandai ahli agama untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Syura juga dianggap sebagai penetap hukum yang merupakan lambang asasi al-Syariah dan pemimpin yang tidak melaksanakannya wajib disingkir tanpa perselisihan pendapat para ulama.[3]
Edward William lane (1968 4:1616) menyatakan syura adalah gathered it from its hives and from other places.Takrifkan yang dikemukakan ini jelas menyokong takrif Ibn Manzur. Kedua-dua takrif yang dikemukakan memberi konotasi bahawa dalam syura memerlukan unsur-unsur kerahan berfikir dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi.
3.1.6. Tuntutan Syura
Al-Quran sebagai kitab petunjuk telah menjelaskan keperluan masyarakat terhadap syura. Penjelasan ini dinyatakan dalam nada yang agak tegas sebagai mekanisma penting kearah mewujudkan kepimpinan Islam yang adil. Penjelasan al-Quran terhadap keperluan dan kepentingan syura dijelaskan dalam ayat-ayat berikut:
Maksudnya : ….bermesyuaratlah dengan mereka dalam sesuatu urusan….[4]
Fiman Allah Taala:
`
104. dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya.[5]
Menerusi ayat ini dapatlah kita membayangkan bahawa syura terdiri dari tiga dimensi, iaitu:
- Rasulullah s.a.w diperintahkan oleh Allah Taala melaksanakan syura dalam melaksanakan pentadbiran hal-ehwal keislaman dan masyarakat islam. Perlaksanaan perintah ini penting supaya ia menjadi contoh kepada para sahabat baginda dan generasi kemudiannya dalam urusan kepimpinan ummah.
- Adalah menjadi sifat umat Islam yang menjalankan urusan mereka sama ada dalam urusan keduniaan mahupun agama berasaskan prinsip syura. Perlaksanaan ini juga melambangkan kesatuan umat Islam dalam tindakan.
- Perlaksanaan syariat Islam memerlukan organisasi dan kumpulan manusia (ummah) yang sentiasa melakukan mesyuarat di antara sesama mereka dalam menggerakkan usaha-usaha tersebut.
Konsep dan keperluan syura yang telah disebut dengan jelas oleh al-Quran telah memberi peluang dan ruang kepada manusia berfikir sesuai dengan masa, tempat dan keperluan semasa.
3.1.7 Berlaku adil
Sinar Islam yang datang kepada umat manusia merupakan satu sistem yang global, berperikemanusiaan; tidak taksub kepada sesuatu puak, umat atau pun bangsa. Hubungan sesama manusia haruslah didasarkan kepada dasar akidah yang menjadi ikatan dalam pertalian antara individu dan individu yang lain.
Berdasarkan konsep ini, maka al-Quran diturunkan bagi menjamin dasar yang menjamin keutuhan jemaah dan ketenteraman individu, umat dan bangsa. Oleh itu pemimpin hendaklah berurusan dengan orang ramai atau rakyat secara adil dan saksama tanpa mengira bangsa, warna kulit keturunan atau agama sehingga dengan kumpulan yang menentang dasar-dasar Islam.
Galakkan kearah menegakkan keadilan dalam masyarakat ummah telah dirakamkan oleh Allah dalam firmanya:
58. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan Segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum Dengan adil. Sesungguhnya Allah Dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran Yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.[6]
Keadilan yang dimaksudkan di sini amat luas bidangnya. Ia tidak hanya terbatas perlaksanaannya di bidang kehakiman sahaja malahan ia meliputi semua orang yang berautoriti atau mempunyai kuasa di semua bidang pemerintahan Negara.
3.1.8 Kebebasan mengeluarkan pendapat
Secara umumnya tidak ada individu yang suka dikongkong dan dipaksa. Sebagai insan biasa, setiap pengikut harus di beri kebebasan untuk berfikir secara kreatif dan kritis mengikut saluran yang sesuai dan tidak mengeruhkan hubungan sesama manusia. Konsep nasihat menasihati akan dalam keadaan hormat-menghormati akan wujud sekiranya setiap pengikut itu diberikan ruang dan peluang untuk menyuarakan pendapat mereka secara bebas dan penuh hikmah. Ini penting sekiranya sikap berpasukan dan kekitaan hendak diterapkan dalam hidup bermasyarakat yang harmoni.
Oleh itu seorang pemimpin Islam hendaklah memberi galakkan, dorongan kepada pengikut mereka untuk memberikan pendapat yang bernas mahu pun kritikan yang membina yang dapat dikongsi bersam dengan ahli-ahli organisasi yang lain.
Pemimpin Islam juga sedia untuk melayan segala pendapat dan saranan pengikutnya. Disamping itu beliau juga rela diperbetulkan sekiranya beliau lari dari landasan Syariat Islam.
Kebebasan fikiran bermaksud kebebasan berfikir dan mengeluarkan pendapat. Mengenai kebebasan ini islam bukan sahaja menjadikannya hak individu masyarakatnya, tetapi meletakkannya sebagai satu di antara tanggungjawab mereka. Firman Allah Taala:
104. dan hendaklah ada di antara kamu satu puak Yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik, serta melarang daripada Segala Yang salah (buruk dan keji). dan mereka Yang bersifat demikian ialah orang-orang Yang berjaya.[7]
Setiap individu dan masyarakat adalah bebas memberi pendapatnya mengenai perkara-perkara keduniaan dengan syarat pedapatnya tidak mengandungi unsur-unsur penjejasan atau pencerobohan kehormatan orang lain atau fikiran yang boleh menimbulkan fitnah dikalangan masyarakat dan lain-lain yang seumpama dengannya.Konsep ini dijelmakan dengan begitu baik oleh Umar al-Khattab ketika beliau dilantik menjadi Khalifah Islam yang kedua. Umar telah bertanya kepada umat Islam ketika itu apakah yang akan dilakukan oleh mereka sekiranya beliau lari dari prinsip-prinsip Islam semasa pemerintahan beliau. Soalan ini disahut oleh seorang lelaki yang memberitahu Umar, bahawa sekiranya dia tidak memimpin umat Islam berlandaskan prinsip-prinsip Islam, maka Umar akan di betulkan dengan pedang.
3.1.9 Bekerjasama
Kerjasama atau saling membantu merupakan satu nilai yang positif mampu menyumbang kepada kecemerlangan umat. Dalam aspek kepimpinan dan pengurusan, nilai atau prinsip ini perlu dipraktikkan dengan sebaik-baiknya untuk memantapkan sistem pengurusan dankepimpinan di setiap peringkat. Setiap ahli masyarakat atau individu perlu memberikan kerjasama mengikut kemampuan dan kebolehan masing-masing bagi memastikan tercapainya aspek kepimpinan dan pengurusan masyarakat. Tanggungjawab memimpin dan mengurus bukan semata-mata terletak di atas bahu mereka yang menjawat jawatan pemimpin dan pengurus sahaja, bahkan ia merupakan tanggungjawab semua pihak. Firman Allah S.W.T:
Maksudnya : dan bertolong bantulah jamudalam mengerjakan dalam perkara-perkara kebaikkan dan taqwa, dan janganlah kamu bantu membantu dalam perkara-perkara yang berdosa dan melanggari perintah Allah S.W.T.[8]
4.0 Melaksanakan Makruf dan Mencegah Kemungkaran
Gerakkan menegakkan al-Maruf adalah bertujuan untuk mengerahkan segala tenaga manusia ke arah melakukan segala perbuatan yang baik (الخير/المعروف), manakala mencegah al-Munkar adalah bertujuan untuk menghalang manusia daripada melakukan segala perbuatan jahat(الشر/المنكر).
Bagi mencapai objektif ini, pemimpin adalah orang yang paling bertanggugjawab dalam melaksanakan perkara ini kerana merekalah yang mempunyai kekuasaan dan menguasai ke atas segala kemudahan Negara serta berkemampuan bertindak memandangkan segala kekuatan berada di tangan mereka.
Untuk mencapai tujuan tersebut alat-alat sebaran am hendaklah digunakan dengan sebaik-baiknya untuk tujuan dakwah. Selain itu,pemimpin islam hendaklah bertindak menyediakan para pendakwah yang berkebolehan dan mengirimkan mereka ke tempat-tempat yang memerlukan kepada perkhidmatan mereka. Pendakwah-pendakwah hendaklah di bekalkan dengan alat kelengkapan, kemudahan-kemudahan untuk berdakwah.
5.1 KESIMPULAN
Kepimpinan islam merupakan kepimpinan yang mempunyai identitinya yang tersendiri dan terbukti kepimpinan tersebut telah berjaya memimpin masyarakat ke arah kecemerlangan dalam persoalan bernegara. Ini telah dibuktikan oleh Rasulullah s.a.w setelah tertegaknya kepimpinan islam di Madinah. Amat jelas, kepimpinan tersebut berlainan dengan sistem pemerintahan yang di perkenalkan oleh Barat seperti sistem demokrasi, autokrasi, komunis dan sebagainya. Ini dapat dilihat, di mana di bawah sistem-sistem pemerintahan tersebut telah menyebabkan rosaknya masyarakat berbanding dengan sistem pemerintahan kepimpinan islam. Situasi ini terjadi kerana dalam kepimpinan islam jelas terdapatnya objektif kepimpinan tersebut ditegakkan adalah untuk kemaslahatan manusia sama ada di dunia mahupun akhirat dan menekankan peri pentignya pembentukkan fizikal dan spritual masyarakat. Malah di kalangan mereka yang hendak menjawat jawatan sebagai ketua Negara pula mestilah mempunyai syarat-syarat yang terbaik dan termulia di antara manusia kerana tugas mereka adalah untuk memimpin manusia ke arah kebaikan. Inilah yang menyebabkan sistem kepimpinan Islam itu labih unggul daripada sistem yang lain.
.1 RUJUKAN
Dr. Mat Saad Abd.Rahman.1984. Perlembagaan Islam Sumber dan Prinsip. Bangi: UKM.
Prof. Madaya Dr. Mohd. Ishak bin Rejab. 1985. Kepimpinan Dalam Islam. Bangi .UKM
Zulkipli Abd. Ghani, Ahmad Redzuwan Mohd Yunus (pnyt.). 1999. Kepimpinan Dakwah dan Politik Islam. Bangi. Unuversiti Kebangsaan Malaysia.
Ahmad Ibrahim Abu Sin.2002. Pengurusan Dalam Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abd . Kadir Djaelani. 2001. Negara Berdaulat Dalam Perspektif Islam.Shah Alam Selangor: Pustaka Dini Sdn.Bhd.
Dr. Abu al-Maati Abu al-Futuh.1990. Islam Politik dan Pemerintahan. Shah Alam. Hizbi Sdn.Bhd.
Ahmad Redzuwan Mohd Yunus.2003. Demokrasidan Kepimpinan Islam Suatu Perbandingan.Kuala Lumpur:Utusan Publication & DistributorsSdn.Bhd.