Friday, March 28, 2008

manusia dan keperluan kepimpinan

2.0 DEFINISI KEPIMPINAN

Menurut bahasa,dalam kamus dewan (1996) perkataan pemimpin berasal daripada kata dasar pimpin yang bererti bimbing,pandu,tunjuk dan sebagainya.Apabila perkataan tersebut ditambah awalanya pe-pemimpin, ia bermaksud seseorang yang bertindak mengetuai atau memimpin sesebuah masyarakat dan lainnya.Dalam bahasa Inggeris ia disebut leadership.[1]

Pengertian kepimpinan secara umum merupakan satu cara mengorganisasikan kegiatan manusia melalui pemusatan kuasa untuk mencapai matlamat kehidupan bermasyarakat.Ibn.Taimiyyah (1971) pula menyatakan bahawa kepimpinan merupakan tuntutan utama agama.Tanpa kepimpinan, urusan pentadbiran agama dan bangsa tidak dapat dijalankan secara sempurna.Fiedler (1967) pula memberi gambaran kepimpinan sebagai hubungan antara perseorangan dimana kuasa dan pengaruh diagihkan secara tidak sama rata sehingga seseorang individu boleh mengarah dan mengawal tindakan orang lebih daripada kawalan mereka ke atas individu.

Firman Allah S.W.T :

1.0 Keperluan.

Ø Al-Quran sebagai sumber wahyu ada menjelaskan tentang kejadian manusia.Manusia adalah istilah bahasa Melayu yang menyamai istilah yang disebutkan dalam Al-Quran iaitu al-ins,al-insan,al-nas dan al-basyar.Nama-nama yang terdapat dalam Al-Quran ini merujuk kepada manusia yang telah diamanahkan oleh Allah (swt) untuk menjadi khalifah Allah (swt) di atas muka bumi ini.Dengan kata lain, manusia menjadi tuan,pemerintah,pemilik dan pengguna ke atas segala kejadian di muka bumi ini sama ada di darat,laut mahupun udara.[2]

Ø Matlamat yang paling penting dalam kehidupan umat islam ialah menuju kepada pengabdian ,keberkatan,rahmat dan keredaan Allah S.W.T.Ini bermaksud segala amal yang dilakukan menjurus semata-mata kerana-Nya dalam semua perbuatan.[3]

Ø Oleh itu,dalam menuju kepada pengabdian diri kepada Allah, keikhlasan,ketakwaan dan ketaatan menjadi perkara penting yang perlu diambil kira dan jestru itu sebagai seorang pemimpin, selain menyeru mereka yang dibawah pimpinannya kepada amar makruf nahi mungkar,dia haruslah menjadi contoh tauladan untuk membawa kepercayaan kepada orang yang dipimpinnya.

Ø Dalam erti kata lain,pemimpin juga berperanan dalam membentuk akhlak yang sejahtera di kalangan masyarakatnya.Disamping itu,sistem kepimpinan ini juga berfungsi untuk menyatupadukan masyarakat agar hidup dalam keadaan aman damai dibawah naungan pemerintahan seseorang pemimpin.Ini dilakukan semata-mata dengan tujuan mewujudkan sebuah negara yang diredai oleh Allah S.W.T.

Ø Ketua dan kepimpinan merupakan cirri masyarakat manusia yang bertamadun hasil kerjasama antara individu.Setiap organisasi memerlukan ketua.Tugas utamanya ialah menyusun interaksi seluruh anggota organisasi untuk mencapai matlamat bersama.Islam mengalakkan agar setiap organisasi itu melantik seorang ketua sebagai lambang galakkan hidup yang berperaturan khususnya dalam organisasi.[4]

Ø Fitrah manusia itu sendiri menentukan perlunya kepada ketua atau pemimpin.Setiap individu dan kumpulan manusia mempunyai citarasa dan matlamat tertentu dalam hidup mereka.Ketua berfungsi untuk menyatu dan menyelaraskan semua pendapat, usaha dan tenaga untuk mencapai matlamat organisasi.[5]

Pemimpin begitu penting untuk merealisasikan kewujudan sebenar sesuatu umat.Oleh itu, pemerintah mesti diwujudkan dan dilantik untuk memimpin umat islam kerana sebab-sebab berikut:[6]

  1. Antara tanggungjawab terbesar yang diperintahkan oleh Allah kepada hamba-hambanya yang muslim adalah supaya mereka bersatu dengan cara berpegang kepada agama Allah dan tidak berpecah atau bertelagah sesama sendiri.Sesuatu umat tidak akan terselamat daripada angkara perpecahan dan pertelagahan melainkan apabila mereka menyerahkan kepimpinan mereka kepada seseorang ketua.Iaitu ketua yang dapat menyatukan mereka dan semua pendapat tunduk kepada kebijaksanaannya.Kedudukan pemerintah di kalangan semua individu umat pula adalah umpama paksi pada sesuatu bulatan.Dialah yang akan merealisasikan perpaduan dan menjaga keutuhan mereka melalui kepimpinanya.Jawatan tersebut amat perlu demi kestabilan undang-undang dan keharmonian keadaan.Ia turut dirasai oleh spesis haiwa dan ternakan.
  2. Sebahagian besar perlaksanaan hukum-hakam dalam syariat Islam tertakluk kepada kuasa pemerintah.Hukum-hakam itu tidak mungkin dapat dilaksanakan kecuali melalui kuasa dan arahan pemerintah, seperti menghakimi kes-kes mahkamah,melantik para penjaga,mengisytiharkan halangan(al-hajr) dan perang, memeterai perdamaian dan sebagainya.Oleh itu, bagi membolehkan hukum-hakam syarak dilaksanakan sepenuhnya dengan cara yang betul dan diterima oleh Allah, mestilah ada pemerintah yang akan melaksanakan hukum-hakam itu dan memantau perlaksanaanya.
  3. Dalam syariat Islam,terdapat satu kategori hukum yang disebut sebagai hukum-hakam imamah(pemerintahan) atau hukum-hakam siasah syar’iyah(politik Islam).Hukum –hakam dalam kategori ini bersifat fleksibel dan syarak tidak memutuskannya secara terperinci.Sebaliknya hukum-hakam dalam kategori ini diserahkan kepada pendapat dan ijtihad pemerintah berdasarkan kepentingan dan keadaan umat Islam.Contohnya, sebahagian besar hukum hakam berkaitan sistem pengurusan kewangan, gerakan ketenteraan dan pengurusan tawanan.Jika tiada pemerintah yang berkemampuan dan berwibawa untuk menduduki jawatan ini, sudah tentu segala hukum hakam ini akan terus tergantung tanpa dapat dilaksanakan.
  4. Umat Islam sentiasa terdedah kepada kemunculan kumpulan pelampau di kalangan mereka yang menimbulkan ketidakstabilan dalam masyarakat Islam.Mereka didorong oleh hawa nafsu atau fahaman-fahaman sesat yang berselindung di sebalik nama agama atau pemulihan masyarakat.
  5. Manusia suka melakukan penganiayaan sesama manusia.Jesteru itulah, pihak pemerintah bertanggungjawab melindungi golongan yang lemah dari kezaliman.Untuk memastikan keaamanan dan kemakmuran berkembang,pihak pemerintah bertanggungjawab menyusun, merancang dan melaksanakan program pengembangan ekonomi dan masyarakat.Harga barang wajib dikawal,penyeludupan wajar ditegah,monopoli golongan tertentu terhadap sesuatu sumber kekayaan wajar dihapuskan,mewujudkan peluang perkerjaan, memberi bantuan dan latihan kepada penganggur dan melindungi hak perseorangan dari digangu gugat orang lain.
  6. Keperluan ketua dalam pentadbiran dan pengurusan tiada siapa dapat nafikan.Tujuannya adalah untuk menyelaraskan arahan,mengatur dan mengelakkan pengunaaan pendapat sendiri yang boleh merosakkan masyarakat.Dalam erti kata lain ketua dalam pentadbiran dan pengurusan adalah untuk kemuslihatan umum.

Ø Usaha memadam ketidak stabilan ini hanya mampu dilakukan oleh seorang pemerintah Islam yang adil.Seorang pemerintah yang dapat menggariskan jalan yang betul kepada umat Islam dan mengingatkan mereka supaya tidak terpesong ke jalan yang lain.Ketika itu,umat Islam tidak akan terjebak dalam kekeliruan dan kebingungan disebabkan kejahilan mereka.Ini kerana mengikut hukum Allah S.W.T,perintah yang dikeluarkan oleh pemerintah adalah wajib dilaksanakan.

Ø Namun,ketika pemerintah ini tidak wujud,para pendokong pelbagai fahaman sudah tentu akan berusaha menjadikan umat Islam berada dalam kebingungan tanpa sebarang jalan penyelesaian.Akhirnya umat Islam akan berpecah kepada beberapa puak dan kelompok yang saling bercakaran.Mereka akan hancur disebabkan pertelagahan dan perpecahan itu.



[1] Ahmad Redzuwan Mohd Yunus,Demokrasi dan Kepimpinan Islam.2001,hlm 21.

[2] Mahayudin Hj. Yahya.Tamadun Islam.2001.hlm 3

[3] Ahmad Redzuwan Mohd Yunus,Demokrasi dan Kepimpinan Islam.2001,hlm 23

[4] Mustafa Hj Daud.Pengurusan Islam.1994.hlm 74.

[5] Ibid hlm 75

[6] Dr.Mustofa Al-Khin,Dr.Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji.Kitab Fikah Mazhab Syafie.2005.hlm2269-2270.

No comments: